Çocuk ve Ergenlerde Depresyon

Üzüntü duygularının sürekli olması ve çocuk veya ergenin hayatını etkilemesi durumunu depresyon olarak tanımlarız. Depresyon ciddiye alınması gereken, ama tedavi edilebilir bir hastalıktır. Çocuklar ve ergenler de tıpkı yetişkinler gibi depresyona girebilir.

Çocuk ve ergenlerin %2,5-5’inde depresyon görülür. Depresyon görülme riski, yakınlarını kaybeden çocuklarda, dikkat, öğrenme, davranım ve kaygı bozukluğu yaşayan çocuklarda daha yüksektir.

Çocuklarda depresyon belirtileri yetişkinlerden farklı olabilir. Çocuk ve ergenler üzüntü duygularını ifade etmekte zorlanabilirler, bunun yerine davranış sorunları gözlenebilir. Üzüntü yerine kızgınlık ön planda olabilir.  Çocuk ve ergenlerde depresyon belirtileri:

• Günün çoğu zamanında üzgün olma, sık sık ağlama, çabuk sinirlenme.
  • İçe kapanma.
  • Eskiden sevdiği aktiviteleri yapmak istememe, eskiden eğlendiği oyunlarda, spor aktivitelerinde eğlenememe.
  • Gelecekle ilgili umutsuz olma, kendine güvende azalma, suçluluk duyguları.
  • Ders başarısında düşme, dikkat sorunları, okula gitmek istememe, okuldan kaçma.
  • Arkadaş ve aile ilişkilerinde bozulma. Daha kırılgan olma.
  • Bedensel yakınmalar (karın ağrısı, baş ağrısı).
  • Uyku ve iştahta aşırı azalma ya da artış.
  • İntihar düşünceleri.

Çocuk ve ergenlerde depresyon belirtileri günden güne değişkenlik gösterebilir. Bu belirtilerin hepsinin birlikte görülmesi şart değildir. Depresyonu düşünmemize sebep olan en önemli durum çocuk veya ergenin hayatının gidişinde önemli bir bozulma olmasıdır.

Depresyonu olan çocuk ve gençlerde ölüm düşünceleri ciddiye alınması gereken bir sorundur. İntihar davranışı genellikle 12 yaşından önce nadiren görülür. Ailede şiddet, alkol kullanım öyküsü olanların ve istismar öyküsü olanların intihar açısından riski daha yüksektir.

Tedavide çocuk veya ergen için bireysel psikoterapi, aile terapisi, ilaç tedavisi kullanılır.

Çocuğun depresyona genetik olarak yatkın olması ve olumsuz yaşam deneyimlerinin devam etmesi gibi durumlar nedeni ile tekrar edebilen bir hastalıktır. Erken tanı, çocuk ve ergenlerdeki depresyonda çok önemlidir. Erken tanı ve etkili bir tedavi ile depresyonun tekrarlama riski azaltılabilmektedir.

Çocuk ve ergenlerde depresyon tedavi edilmezse, okul başarısı giderek düşer, arkadaş ve aile ilişkileri bozulur, sigara, alkol, madde kullanımı eklenebilir, intihar girişimi gibi ciddi sorunlar ortaya çıkabilir.

Takip Edin

Uzm.Dr.Seçil Gassaloğlu'yu sosyal medya da takip edin.

Follow us

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod.